In prijs verlaagd!

Gepubliceerd op 15 november 2023 om 15:36

 

Ben jij ook altijd nieuwsgierig waarom een woning in prijs is verlaagd en waarom je dan toch weer afhaakt?

 

Vaak heeft het twee belangrijke oorzaken. Dat is één: Het is een leegstaande woning of twee:  Het is een gedateerde woning.
Eerste indruk is zo belangrijk als je op Funda de foto's bekijkt. Heel cliché misschien, maar een foto zegt echt meer dan 1000 woorden. 

 

Hieronder twee voorbeelden.

 

Huis 1

In een dorp bij mij verderop, staat een verschrikkelijk leuk appartement te koop van zo'n bijna 300m² woonoppervlakte. Het is gelegen binnen de muren van een oude vestingstad. Het is een woning met grote ruimtes en met traditionele kenmerken die in ere zijn gehouden. En ja, er moet wel wat geklust worden, maar als ervaren klusser kan ik zeggen dat het op het eerste gezicht wel meevalt. 

Wat mij als eerste opvalt is dat de woning leeg staat. Het is geen standaard woning en het heeft hele grote rechthoekige ruimtes, waarbij je gelijk denkt 'hoe ga ik deze grote ruimte knus en gezellig maken'.  

 

Huis 2

Tijdens het neuzen op Funda kwam ik een oude woning tegen gebouwd begin vorige eeuw. Ook hier de tekst 'In prijs verlaagd' Ik bekeek de eerste foto en mijn interesse was direct gewekt. Hier leekt het alsof de bewoners de deur hadden dicht getrokken en nooit meer waren teruggekeerd. Excuses als het echt zo was. Het huis was flink gedateerd en hieruit kon ik opmaken dat het om oudere generatie ging. Natuurlijk snap ik dat deze personen niet meer meedoen met de allerlaatste trends, maar het was er ook ontzettend rommelig. Zelfs het gebruikte koffiekopje stond nog op tafel en de vaat stond nog op het aanrecht.

Ik ken natuurlijk de voorgeschiedenis niet, hoe de makelaar dit geregeld heeft met de huidige bewoners of familie, maar ik weet wel, als ze een verkoopstylist hadden ingeschakeld, dan weet ik bijna zeker dat de verkopers een paar maanden later geen anderhalve ton hadden hoeven zakken met de prijs. 

 

Wat hebben deze twee voorbeelden met elkaar gemeen. VISUALISATIE!
Veel mensen vinden het moeilijk om zich voor te stellen hoe een woning in de toekomst er uit kan gaan zien of hoe groot een woonkamer werkelijk is. 

 

 

Hoe kan ik, als verkoopstylist, de potentiële kopers overtuigen om een kijkje te gaan nemen in een van deze twee woningen.

 

Huis 1

Optie 1  is een Artist Impression* Een 3D plattegrond om potentiële kopers te laten zien wat er allemaal mogelijk is. 

- Optie 2 is het laten plaatsen van CUBIQZ. CUBIQZ is een inrichtingsconcept dat bestaat uit kartonnen meubels, voorzien van een fotoprint of hoes van stof. Het is bijna niet van echt te onderscheiden. Cubiqz is de manier om een potentiële koper te overtuigen van de woning. Geen hoge kosten en geen permanente montage. 

 

Huis 2

Optie 1 Ik huur een bedrijf in om de woning leeg te halen en laat het schoonmaken door een schoonmaakbedrijf. Zodat ik daarna huurmeubels of CUBIQZ* kan laten plaatsen en ik kan stylen.

Optie 2 Ik maak een Artist Impression zodat we een 3D visuele tour kunnen maken door de woning. 

 

In verhouding zijn dit soort simpele oplossingen en kleine investeringen vergeleken met de vaak tienduizenden euro's die verkopers zakken met de prijs. 

 

* Het tekenen van de Artist Impression, van je woning, winkel of (kantoor)pand kun je precies zien hoe het straks zal worden. Dus ben je benieuwd naar hoe de uitstraling van jouw pand wordt? Gaat het je om het interieur en wat daarin allemaal mogelijk is? Met een Artist Impression krijg je daarvan een zo duidelijk mogelijk beeld.

 

*Cubiqz is een concept waar gewerkt wordt met kartonnen dozen met prints. Deze zijn bijna niet van echt te onderscheiden en helpt je de ruimtes ingericht beleven.