Woning In prijs verlaagd!

Prijsverlaging op Funda: De Ongrijpbare Waarheid Achter Onverkocht Vastgoed

Ben jij ook altijd benieuwd waarom een woning in prijs is verlaagd?

Herken je dat gevoel? Je bent uit pure nieuwsgierigheid of verveling wat aan het scrollen op Funda? Of je bent al een tijdje serieus op zoek naar een nieuwe woning en je ziet constant dezelfde woning voorbij komen die maar niet wil verkopen. E dan zie je het: de prijs is verlaagd? 
Dit zie ik in mijn werk als vastgoedfotograaf en verkoopstylist vaak gebeuren, en het komt meestal door twee redenen: de woning staat leeg of is gedateerd. De eerste indruk is cruciaal als je de foto's op Funda bekijkt. Het klinkt misschien cliché, maar een foto zegt echt meer dan 1000 woorden.

 

Hieronder deel ik twee recente voorbeelden die dit perfect illustreren.

 

Waarom een Lege of Gedateerde Woning Moeilijk Verkoopt 

Ik neem je mee in twee situaties die ik op Funda tegenkwam, en die laten zien hoe belangrijk visualisatie is bij de verkoop van een woning.

 

Huis 1: Het Lege Vestingstad Appartement

In een dorp kwam ik een prachtig appartement tegen met een woonoppervlakte van bijna 300m². Het bevindt zich binnen de muren van de oude vestingstad en heeft indrukwekkende, grote ruimtes met goed bewaarde traditionele kenmerken. Er moet wel wat geklust worden, maar als ervaren klusser zag ik dat het op het eerste gezicht wel meeviel

Wat meteen opviel bij de presentatie, was dat de woning volledig leeg stond. Het is geen standaard woning en de grote rechthoekige ruimtes riepen bij mij meteen de vraag op: 'Hoe maak je deze ruimte knus en gezellig?' Voor veel potentiële kopers die moeite hebben met het visualiseren van lege ruimtes, is dit een enorme drempel. Ze zien alleen maar leegte, geen mogelijkheden.

 

Huis 2: De Tijdloze Chaos van een Gedateerde Woning

Op Funda kwam ik een oude woning tegen uit het begin van de vorige eeuw, met de opvallende tekst 'In prijs verlaagd!' De allereerste foto wekte direct mijn interesse, of beter gezegd, mijn verbazing. Het leek alsof de bewoners de deur hadden dichtgetrokken en nooit meer waren teruggekeerd. Excuses als dit echt het geval is, maar het huis was flink gedateerd en duidelijk bewoond door een oudere generatie. Het was ook ontzettend rommelig; er stond zelfs nog een gebruikt koffiekopje op tafel en de vaat op het aanrecht.

Ik ken de voorgeschiedenis niet en weet niet hoe de makelaar dit met de bewoners of familie heeft geregeld, maar ik weet zeker dat een professionele verkoopstylist had kunnen voorkomen dat de verkopers een half jaar later anderhalve ton moesten zakken met de prijs.

Wat hebben deze twee voorbeelden gemeen? VISUALISATIE! Veel mensen vinden het moeilijk om zich voor te stellen hoe een woning er in de toekomst uit kan zien of hoe groot een woonkamer werkelijk is wanner deze leeg of overvol is. 



Oplossingen: Hoe Overwin Je Visualisatieproblemen?

Hoe kan ik, als verkoopstylist en fotograaf, potentiële kopers overtuigen om een kijkje te nemen in een van deze twee woningen? Er zijn slimme , effectieve oplossingen die relatief kleine investeringen vergen, zeker vergeleken met een forse prijsverlaging:

 

Strategieën voor Huis 1 (Leegstand)

  • Optie 1: Artist Impression en 3D Plattegronden
    Een Artist Impression is de manier om potentiële kopers te laten zien wat er allemaal mogelijk is. Met een 3D plattegrond kan ik de ruimte virtueel inrichten en zo de mogelijkheden voor indeling en sfeer direct zichtbaar maken,, Dit geeft een duidelijk beeld van het potentieel.
  • Optie 2: Inrichten met CUBIQZ.
    Het plaatsen van CUBIQS is een fantastische oplossing. Dit is een innovatief inrichtingsconcept met kartonnen meubels, voorzien van realistische fotoprints of stoffen hoezen. Het is bijna niet van echt te onderscheiden en overtuigt potentiële kopers van de mogelijkheden. Geen hoge kosten en geen permanente montage.

 

Strategieën voor Huis 2 (Gedateerd & Rommelig)

  • Optie 1: Opruimen, Schoonmaken en (Tijdelijk) Inrichten
    De eerste stap is altijd het inhuren van een bedrijf om de woning volledig leeg te halen en grondig schoon te maken. Daarna kunnen we huurmeubels of CUBIQZ plaatsen en de woning professioneel stylen. 
  • Optie 2: Een Digitale Transformatie met Artist Impression
    Wanneer een fysieke transformatie ingrijpend is, kan een Artist Impression uitkomst bieden. Hiermee kunnen we een 3D virtuele tour door de woning bieden, waarbij de gedateerde elementen en rommel digitaal worden 'opgeruimd' en vervangen door moderne, aantrekkelijke inrichting. De koper ziet dan de potentie van het pand.

 

Deze oplossingen zijn simpele stappen en kleine investeringen, zeker vergeleken met de tienduizenden euro's die verkopers vaak moeten zakken met de prijs.

 

Visualisatie is de Sleutel

Of het nu gaat om een lege nieuwbouwwoning, een gedateerd familiehuis, of een vakantieverblijf dat opvalt tussen de massa: visualisatie is cruciaal.

  • Met een Artist Impression kunnen we precies zien hoe je woning, winkel of (kantoor) pand eruit zal komen te zien na een renovatie of een nieuwe inrichting. Benieuwd naar de maximale uitstraling van jouw pand? Een Artist Impression geeft je een duidelijk beeld en helpt bij het visualiseren van de mogelijkheden.
  • CUBIQZ is een slim concept met kartonnen dozen voorzien van prints die bijna niet van echt te onderscheiden zijn. Het helpt potentiële kopers de ruimtes ingericht te beleven, waardoor de schaal en sfeer direct duidelijk worden.

Laat deze kansen niet liggen. Een kleine investering in de presentatie kan een grote impact hebben op de verkoopprijs en snelheid van het object.